5-Д Українська література

 

Тема уроку: «Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Добро і зло їхня роль у житті людини.

V.               Опрацювання змісту програмових міфів і легенд українців

Слово вчителя

Все у світі має свій початок, щось звідкись береться, а це означає, що в будь-якого творіння є творець та окреме призначення в цьому світі. Погляньте навколо усе, що нас оточує, було створе­но або людьми, або вищими силами. І якщо можна зрозуміти, хто зробив стіл, книгу та вікно, то звідки насправді взялися річки, гори, дерева? Чи замислювались ви над тим, хто або що сприяло їхній по­яві? Природознавчі науки дадуть вам чіткі відповіді на це питання, але художня література має свої, більш цікаві історії, з декількома з них ми ознайомимось сьогодні на уроці.

1.     Виразне читання і переказ легенди «Неопалима купина» учнями.

Додаткова інформація за змістом тексту.

Неопалима купина у Біблії це терновий кущ, що горить, але не згорає, у якому Бог з’явився Мойсею, що пас овець у пустелі по­близу гори Синай. Коли Мойсей підійшов до куща, щоб поглянути, «чому кущ горить вогнем, але не згорає», Бог звернувся до нього з куща, що горів, призвавши вивести народ Ізраїлю з Єгипту в зем­лю Обітовану.

Неопалимою купиною в народі називають ясенець. Ясенці дуже гарні рослини. Мають привабливі білі або рожеві п’яти­пелюсткові квіти, зібрані в китицеподібні суцвіття. Причому чотири пелюстки спрямовані вгору, а п’ята донизу. Чіткі темніші жилки на пелюстках збігаються в центральній частині квітки, де на її дні міститься нектар. Ясенець має цупке темно-зелене непарно-перисте листя, схоже формою на листочки ясена. Мабуть, тому і назвали її лагідним словом «ясенець». Ця рослина густо вкрита великою кількістю буро-чорних волосинок. Це своєрідні мініатюрні резерву­ари, наповнені ефірною олією. Завдяки їй ясенець має запах, схожий на суміш ароматів кориці та камфори. Спекотної літньої пори ефірна олія починає випаровуватися. Може трапитися самозаймання. Квіт­ка сама спалахує тремтливим зеленувато-блакитним або рожевим полум’ям. Кілька секунд ясенець стоїть, оповитий вогнем. Та ще мить, і полум’я гасне, а рослина продовжує стояти неушкодженою. Бо ж горіла не вона сама, а легкі речовини в повітрі навколо неї.

Зустрівши ясенець у природі, будьте обережними. Речовини, які він виділяє, можуть викликати враження шкіри, отруєння ор­ганізму. Крім того, це рідкісна рослина, що має лікувальні влас­тивості. Ще за старослов’янських часів ясенець використовували для лікування різноманітних захворювань. У XII столітті в країнах Сходу його застосовували як добрий засіб від укусів змій. Нині на­стій трави ясенця дає значний ефект у разі лікування захворювань шкіри.

Тема: зображення боротьби мешканців Дорогобужа з польськими та угорськими завойовниками, в якій виявилася мудрість, завзятість, сила волі українського народу.

 Ідея: ствердження незнищенності української землі та її народу.

Додаткова інформація за змістом тексту.

Карпати гірська система на заході України, найбільша висота в Україні гора Говерла (2061 м). У Карпатах знаходиться значна частина всіх лісів України. Карпатські гори відносно молоді їм понад 25 мільйонів років.

Назва «Карпати» має давньовічну історію і такі значення у пере­кладі, як «камінь», «купа каміння», «значні нерівності», «підводні каміння», «значні стовбури», або «коріння».

Тема: розповісти історію утворення Карпатських гір за народним повір’ям.
Ідея: перемога справедливості та правди над кривдою та ґнітом.

Додаткова інформація за змістом тексту.

Мушля – це захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох найпростіших, більшості молюсків, плечоногих та деяких ракопо­дібних. Для практичного використання та колекціонування най­більше значення мають мушлі молюсків. З мушель молюсків з давніх часів виготовляли посудини, лож­ки, ножі, скребки, риболовні крючки, сигнальні ріжки, амулети, прикраси, навіть гроші. З деяких мушель добувають перламутр, а з інших – складаються вапняки та інші осадкові породи, що використовують як будівельний матеріал. Мушлі давно стали предметом колекціонування науковців, художників та прихильників мис­тецтва. Особливо поціновувались великі за розміром мушлі, ними навіть викладали тло картин або екзотичні фігури.

Перлина (рос. жемчуг, англ. реагls) виникає всередині мушлі, коли туди потрапляє стороння речовина (напр., піщинка), схожа на перламутрове зерно кулястої форми. Розміри перлів від мікро­скопічних до голубиного яйця. Колір білий, рожевий, жовтуватий, іноді чорний. Розрізняють перли морські і річкові. Найбільша морська перлина («Перлина Аллаха») важить 6,370 кг. Її виловили 7 травня 1934 року. Перли вирощують також штучно. Прикраси із перлів були відомі чи не з доісторичних часів, це один із ранніх дорогоцінних каменів, відомих людині.

Перли – чарівні самоцвіти. Ніжні, ледве помітні м’які переливи кольорів, плями яскравого світла плями на гладкій ма­товій поверхні, акуратної природної кулеподібна форма. Не випадково поняття «перлина» стало синонімом всього красивого та досконалого.

За переказами, перли сприяють довголіттю, процвітанню та до­бробуту, оберігають від невірних друзів. Вважалось, що перли да­рують своєму володарю розсудливість, тому його ніхто і ніколи не об­дурить. Вони вважались символом чистоти, тому в багатьох країнах вони обов’язковий компонент у весільному наряді нареченої.

Тема: розповісти про виникнення перлів та мушель.

Ідея: роль природи в появі нових творінь.

V.               Домашнє завдання.

1. Прочитати «Прийом у запорожців» (стор. 23-24).

2.Скласти в зошиті таблицю добрих та злих персо­нажів на основі прочитаних легенд.

Тема уроку: «Народні перекази: «Прийом у запорожців». Лицарство та відвага запорозьких козаків»

Серед прозових жанрів фольклору перекази посідають значне місце, бо відображають життєві факти шляхом переповідання почу­того, що наближує їх до реальності. Першоосновою в них має бути свідчення про спогади очевидців. Передаючись з уст в уста, вони на­бувають нового емоційного забарвлення, проте реальність фактів за­лишається непорушною. Їхня мета донести до нащадків сутність тих чи інших подій, нерідко з повчальним підтекстом.

Народні перекази відзначаються плинністю, рухомістю текстів, бо їхня форма залежить від рівня імпровізаційної майстерності оповідача. Ці твори завжди несуть у собі ідеї гуманності, соціальної справедливості, здорової етики. Вони вчать бережливого ставлення до природи, високої моралі в людських відносинах. В історико-героїчних переказах сильні патріотичні мотиви. Усе це викликає до них інтерес в різні періоди життя народу. Настав і наш час по­знайомитися із ними.

Теорія літератури

Переказ – усна оповідь про життєві факти, драматичні ситуації, пов'язані з конкретними історичними подіями, інформація про які передається не очевидцями, а шляхом переповідання почутого (звідси і назва – переказ).

Джерелом виникнення цього жанру були розповіді очевидців чи учасників історичних подій минулого, які, викликавши зацікавлення слухачів, почали передаватися з уст в уста. Історичні події з часом набували нових рис, емоційного забарвлення, доповнювалися новими фактами чи вигадками. Як правило, у переказах відсутній надприродний елемент.

Суттєвою рисою цього жанру є те, що оповідач знаходиться ззовні і не бере участі в зображуваних подіях. Часто вказується на джерело чи походження розповіді.

Пояснення назви та додаткова інформація за змістом пере­казу.

Нестор Морозенко (1559-1649) військово-політичний діяч Хмельниччини з галицько-подільського шляхетського роду. Навчався в Краківському і Падуанському університетах, пол­ковник реєстрового козацького війська, організатор військових дій на Поділлі, брав участь в битві під Пилявцями, керував кіннотою під Збаражем, де загинув у бою. Герой історичної пісні «Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче», у якій відображено його подвиги в боротьбі проти татар, мужність і героїчну смерть.

1.2. Тема: відображення ролі людини в історії країни.    

 1.3. Ідея: уславлення народного героя як символу незламності волі.

VI.            Підсумок уроку.

Народні перекази дають нам уявлення про героїчне минуле нашого народу, його героїв та видатних воїнів. Нам є ким пишатися та про кого переповідати своїм нащадкам.

VI.            Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника (стор. 21), вивчити визначення з зошита. 

Тема уроку: «Народні казки. Тематика народних казок, їх різновиди. Казка «Про правду і кривду»

Ви, діти, правильно помітили, що казка – це один з основних жанрів народної творчості, розповідний твір, у якому йдеться про вигадані події. Казка має свої особливості будови (зачин, кінцівка, повтори, пов’язані із символікою чисел). Розповідь казки розгорнута, з драматичною напругою подій, які закінчуються щасливо, перемогою добра над злом. Виділяють різні групи казок за тематикою: казки про тварин, соціально-побутові та фантастичні.

Персонажі казок про тварин уособлюють певні риси характеру, хитра лисиця, недалекий вовк, боязкий заєць, вайлуватий ведмідь.

Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змієм, добування предметів з чарівними властивостями (жива вода, меч-кладенець, шапка-невидимка). Героям фантастичних казок, таким, як Котигорошко, Іван селянський син, притаманна незвичайна сила, кмітливість, винахідливість, наполегливість у досягненні мети.

У центрі соціально-побутових казок – стосунки між людьми, багатство і бідність, чесність і непорядність, працьовитість і неробство, щедрість і скупість. Соціально-побутові казки, сюжети яких взяті з повсякденного життя, зосереджені на морально-етичних проблемах. Героями їх виступають бідний селянин, кмітливий наймит, мудра дівчина, персоніфіковані образи Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда.

4. Робота у зошитах. Запис визначення казки. Будова казки. Види казок. Казка – це розповідний твір, переважно невеликий за розміром, у якому йдеться про вигадані події.

Будова казки: зачин, основна частина кінцівка. Властиві повтори, пов’язані із символікою чисел.Часто казки починаються словами: «Жили-були колись…», «Жив собі пес…», а закінчуються: «І я там був, мед-пиво пив, по бороді текло, а в рот не попало», «От вам казка, а мені – бубликів вязка».

Види казок: фантастичні, соціально-побутові та казки про тварин.

Домашнє завдання: 

Продовжіть речення

7. У соціально – побутових казках розповідається про….

8. У казках про тварин головними героями є… 

9. Якими словами починаються казки? 

10. Багатий дядько вважав, що у світі не має…, а його небіж говорив, що потрібно жити 

11. По дорозі дядько і небіж зустріли .

12. У кінці казки небіж став… (королем), тому що…


Тема уроку: «Казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит»


Мудрість  - найкраще багатство.
(Народне прислів’я)


Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подо­рож у світ казки. Ми розглянемо з вами казку «Мудра дівчина».  Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Діти знають зміст казки, тому легко виконують завдання.)

Про дівчинку, яка була розумна; кмітлива, дуже любила свого тата і допомагала йому. Вона була з бідної сім’ї, але мудрості мала більше, аніж її дядько і багатий  пан.


1.     Словникова робота.

Убогий — бідний;

шкода стало — пожалів;

як кіт наплакав — мало;

позиватися — судитися;

прудкіш — швидше;

хорти — порода мисливських собак;

локіт, ліктів — міра довжини;

гребінь, гребінка, днище — приладдя для прядіння льону, вовни;

гостинець — подарунок;

ґринджоли — санчата;

цап — козел;

прицькуйте — натравіть собак, випустіть собак;

світлиця — кімната;

рундук — ґанок.


Маруся

Батько

Пан

Брат

добра, смілива,

добрий, чесний

ледачий, нероз-

зажерливий,

кмітлива, розсуд-

роботящий, бояз-

судливий, само-

скупий, дурний,

лива, винахідлива,

ливий, люблячий

любиві

облесливий

працьовита,

 

 

 

мудра,

 

 

 

розумна

 

 

 


Домашнє завдання:

1.               Скласти план казки «Мудра дівчина». 
2.     Намалювати ілюстрації до казки.
               Тема уроку: «Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в казці

Тема уроку: «Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в казці

Правда і кривда — одвічні суперники в умах та серцях людей. З дитинства кожен із нас знає, що казати правду — це добре, а брехати, обманювати — погано. Якщо людина живе правдою, то чесними будуть усі її вчинки: вона не скривдить тварину, не зрадить друга, ні на мить не забуде про обов'язок перед батьками та Батьківщиною. Вона буде чесною навіть у складних та критичних ситуаціях, коли це буде загрожувати її особистому благополуччю. Заради тепла і ситості вона не забруднить душу кривдою, та в усіх випадках, коли потрібно буде зробити вибір, вона його зробить на користь правди. А наприкінці життя їй не буде соромно за якісь «компроміси з сумлінням», бо вона знатиме, що жила чесно.

Сьогодні кожна людина має шанс жити чесно, як личить вільній людині у вільній країні. Для цього потрібне лише щире серце, трішки мужності та вірність своїм моральним принципам.

Однозначної відповіді, що краще — правда чи кривда — немає. Бо цей вибір кожен має зробити для себе сам. Герої нашого сьогоднішнього урока свій вибір вже зробили. Отже, давайте подивимось, до чого це призвело. На основі цієї казки ми виявимо, чого навчають народні казки, на яких моральних рисах вони акцентують увагу читача, а також поговоримо про добро і зло у казці.

Домашнє завдання:
Скласти таблицю добрих і поганих вчинків (за казкою)
Добрі вчинки:                           Погані вчинки: